Volkswagen 181 „Kurierwagen”

 

vw 181 (kubelwagen)1Volkswagen 181 „Kurierwagen” (w UK nazywany Trekker, w USA Thing a w Meksyku Safari) był popularnym samochodem terenowym produkowanym po II Wojnie Światowej. Wywodził się w prostej linii od sławnego wojennego Kubelwagena (czyli wersji terenowej popularnego garbusa). Wyprodukowano go w latach 1969-83 w astronomicznej liczbie ponad 90 tys. sztuk (z tego ponad 70 tys. w RFN, a pozostałe w Meksyku).

Znalazł oczywiście zastosowanie wojskowe – przy czym jak łatwo się domyślić głównym odbiorcą była vw 181 (kubelwagen)Bundeswehra (w latach 1969-79 zakupiła ponad 15 tys. Kurierwagenów – w 1992 roku mieli jeszcze ponad 4 tys. tych pojazdów). Kurierwageny znalazły się ponadto w armiach: Austrii (Bundesheer), Belgii (w oddziałach stacjonujących na terenie RFN), Danii, Grecji, Meksyku, Maroka, Portugalii, Szwajcarii, Holandii (Luchtmacht) i Turcji. Były nawet użytkowane w niewielkich ilościach w armiach USA, UK i Francji.

Podstawowe dane techniczne:

Producent – Volkswagen
Zwany również – Kurierwagen, Trekker, Thing, Safari
Lata produkcja – 1969 – 1983 (od 1980 do celów cywilnych)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy – 90.883 (70.519 w Niemczech, 20364 w Meksyku)
Wzorowany na – VW Kübelwagen 82
Następca – Volkswagen Iltis
Przeznaczenie – Pojazd wojskowy, kompaktowy, klasy SUV
Styl nadwozia – 4-drzwiowy kabriolet SUV, układ z silnikiem z tyłu
Silnik – w wersji 1.5 lub 1.6l H4
Skrzynia biegów – 4-biegowa manualna
Rozstaw osi – 2400 mm (94,5 w)
Długość – 3780 mm (148.8 in)
Szerokość – 1640 mm (64,6 w)
Wysokość – 1620 mm (63,8 w)
Masa własna – 910 kg (2006 funtów)

vw 181 (kubelwagen)2

Zapraszam do galerii moich pojazdów, gdzie znajdziecie więcej zdjęć Volkswagena 181 „Kurierwagen”